• Uudised

  • Uudised

  • Uudised

  • Uudised

  • Uudised

  • Uudised

Iga-aastane gripivastane vaktsineerimine on efektiivseim viis gripi ja selle tüsistuste vältimiseks. Gripiviirus levib nakatunult inimeselt enne sümptomite ilmnemist, mistõttu on viiruse kiiret levikut kollektiivis raske peatada.

Gripivaktsiini koostist muudetakse igal aastal vastavalt Maailma Terviseorganisatsiooni gripiviiruste seire tulemustele ning enne uue gripipuhangu algust soovitatakse manustada uus vaktsiinidoos.

Gripivaktsiin hakkab tervetel inimestel mõjuma 10–14 päeva pärast süstimist ja selle mõju kestab kuni aasta.

Gripi vastu on soovitav vaktsineerida vastunäidustuste puudumisel kõikidel oma tervisest hoolivatel inimestel alates 6. elukuust.

Vaktsineerimine on vastunäidustatud: munavalgu ülitundlikkuse; vaktsiini muude koostisosade ülitundlikkuse; ägeda palavikulise haiguse korral.

Kindlasti soovitame vaktsineerimist järgmistele riskirühmadesse kuuluvatele isikutele:

  • 65-aastased ja vanemad;
  • Isikud, kes põevad aneemiat, kroonilist kopsu-, südame-, neerude või ainevahetuse süsteemi haigust (eeskätt diabeeti);
  • Immuunpuudulikkusega inimesed, sealhulgas süsteemi talitlust pärssivat ravi saavad ja HIV positiivsed isikud;
  • Rasedad naised, kelle raseduse 2 või 3 trimester langeb gripihaigestumise sagenemise või epideemia perioodi;
  • Hooldeasutuste ja pikaravihaiglate kroonilisi haigusi põdevad patsiendid;
  • Tööalaselt ohustatud isikud (tervishoiutöötajad, hooldeasutuste töötajad; teenindajad jt.);
  • Isikud, kes võivad levitada grippi riskirühmale

Tavalisemad gripi kaebused on kõrge temperatuur, kurguvalu, köha ja nohu. Muud võimalikud haigusnähud on valu jäsemetes, peavalu, külmavärinad ja väsimus. Võib esineda oksendamine ja kõhulahtisus, lastel kõhuvalu.

Soovitused korrektseks tervisekäitumiseks gripiperioodil:

  • Väldi lähedast kontakti.
    Väldi lähedast kontakti haige inimesega. Kui sa ise haige oled, hoia teistest inimestest kaugemale, et ka nemad ei haigestuks.
  • Haigena ole kodus.
    Kui võimalik, jää haiguse ajal töölt koju. Sellega hoidud nakatamast teisi.
  • Kata oma suu ja nina.
    Aevastades või köhides kata oma suu ja nina pabertaskurätiga ja pane see kohe pärast kasutamist prügikasti. Vajaduse korral sobib suu ja nina katmiseks varrukas. Sellega hoidud nakatamast teisi enda ümber.
  • Pese käsi.
    Sage kätepesu kaitseb sind ja sinu lähedasi viiruste eest.
  • Väldi oma silmade, nina ja suu puudutamist.
    Pisikud levivad sageli siis, kui puudutatakse pisikutega kaetud esemeid ning seejärel puudutatakse oma silmi, nina või suud.
  • Ela tervislikult.
    Maga piisavalt, ole füüsiliselt aktiivne, hoia stress kontrolli all, joo piisavalt vedelikke ja söö täisväärtuslikku toitu.
Qvalitas Arstikeskus